Poetshulp The Housekeepers
Poetshulp - Huishoudhulp - Strijkhulp
met dienstencheques
Kantoren in:
Dendermonde - Denderleeuw - Eeklo - Geraardsbergen - Sint Niklaas & Waregem

Algemene voorwaarden

 

Algemene voorwaarden van toepassing bij het contract van dienstverrichting dienstencheques

Laatste wijziging: 03/01/2023

 

Onderhavige algemene voorwaarden zijn van toepassing vanaf de eerste dienstverlening van The HouseKeepers bij de gebruiker.

Definities

  • Dienstenbedrijf: de onderneming of organisatie die erkend is door de federale Staat om diensten aan te bieden aan particulieren in het kader van ‘thuishulp van huishoudelijke aard’
  • Gebruiker: de particulier die een beroep doet op een huishoudhulp van het dienstenbedrijf
  • Werknemer: de persoon die een arbeidsovereenkomst dienstencheques heeft afgesloten met een erkende onderneming
  • Thuishulp van huishoudelijke aard: diensten ten gunste van particulieren die bestaan uit activiteiten verricht in het huis van de particulier: schoonmaken van de woning met inbegrip van de ramen, wassen en strijken, kleine occasionele naaiwerken, bereiden van maaltijden en boodschappen doen
  • Terugbetalingswaarde van een dienstencheque: De werkelijke waarde van een dienstencheque voor de onderneming, zijnde de inruilwaarde van de dienstencheque bij Sodexo

Contractuele clausules

 

Artikel 1 – Algemene bepalingen

 

1.1  Deze overeenkomst wordt afgesloten in het kader van het aanwenden van dienstencheques als betaalmiddel door de gebruiker in het kader van het leveren van thuishulp van huishoudelijke aard door het dienstenbedrijf.

(Wettelijk kader: Wet tot bevordering van buurtdiensten en –banen van 20/07/2001 en het Koninklijk Besluit betreffende de dienstencheques van 12/12/2001)

1.2  De gebruiker geeft hierbij de opdracht aan het dienstenbedrijf voor het uitvoeren van volgende prestaties in de privéwoning van de opdrachtgever:

  • Onderhoud vloeren en vloerbekleding (stofzuigen, vegen, uitkloppen, dweilen, schuren, boenen, … );
  • afstoffen;
  • afwassen, wassen (machinaal), strijken;
  • poetsen van de keuken (pompsteen, fornuis, aanrecht, ijskast, diepvries, kleine keukentoestellen zoals koffiezet, keukenrobot en dergelijke);
  • schoonmaken van sanitaire installaties (bad, douche, lavabo, toilet,… );
  • onderhoud slaapkamer inclusief eventueel opmaken bed;
  • ramen lappen;
  • boodschappen doen;
  • koken;
  • …. .

1.3  De gebruiker verklaart op de hoogte te zijn dat het verboden is de werknemer van The HouseKeepers in het kader van dienstencheques aan het werk te stellen voor andere taken dan thuishulp van huishoudelijke aard, zoals hierboven in de definities beschreven.

1.4  De gebruiker verbindt zich ertoe in geen geval de werknemer anderen activiteiten dan thuishulp van huishoudelijke aard te doen verrichten.

Volgende opdrachten zijn niet toegelaten:

  • Onderhoud van alle ruimtes die niet integraal deel uitmaken van de privéwoning van de opdrachtgever (bergruimtes buiten, tuinhuisjes, hondenhokken, gemeenschappelijke gangen, trappen of liften in appartementsgebouwen; beroepslokalen; praktijkruimtes; fabrieksgebouwen, winkels,… );
  • verzorging van huisdieren of onderhoud van verblijfruimtes of materiaal gebruikt voor huisdieren;
  • onderhoud van ramen die vast zijn of die niet naar binnen opengaan vanaf de eerste verdieping; en/of met een aanzienlijk valgevaar.
  • onderhoud van auto’s, motoren, brommers en fietsen;
  • onderhoud van uiterst kostelijke zaken zoals waardevolle en dure schilderijen, vazen, kunstvoorwerpen,…. ;

Deze opsomming is uiteraard niet exhausatief.

Enige schade die het gevolg zou zijn van een inbreuk op bovenstaande bepalingen, kan door het dienstenbedrijf worden verhaald op de gebruiker.

1.5  De werknemer mag geen bloed- of aanverwant tot in de tweede graad zijn van de gebruiker of lid van het gezin van de gebruiker, noch dezelfde verblijfplaats hebben als de gebruiker. De gebruiker meldt aan de verantwoordelijke van het dienstenbedrijf of één van deze situaties zich voordoet bij de voorgestelde kandidaat.

1.6  Er wordt verduidelijkt dat de overeengekomen prestaties slechts worden verleend in een strikt privékader met uitsluiting van elke professionele sfeer overeenkomstig de wet van 20.07.2001.

1.7  De gebruiker zal zich onthouden van iedere daad van geweld, pesterijen of van ongewenst seksueel gedrag op het werk.

De bepalingen van de wet van 11 juni 2002 betreffende de bescherming tegen geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk zijn op hem van toepassing.

1.8  De gebruiker gaat akkoord dat zijn gegevens met de thuishulp  zullen gedeeld worden. Enkel de gegevens die strikt noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het werk zullen worden medegedeeld.

 

1.9  Indien het contract betrekking heeft op elektronische dienstencheques, erkent de gebruiker te weten dat hij deze bij het uitgiftebedrijf dat namens de overheid de dienstencheques beheert (Sodexo) dient te bestellen, beheren, bevestigen en te betalen. De gebruiker verklaart kennis genomen te hebben van alle gebruiksvoorwaarden van Sodexo bij de ondertekening van deze overeenkomst.

1.10  De gebruiker verbindt zich ertoe om bij wijziging van zijn persoonlijke contactgegevens zoals adres, mail-adres,… dit onmiddellijk kenbaar te maken aan het dienstenchequebedrijf. Bij gebrek aan deze mededeling draagt de gebruiker het risico voor het niet ontvangen van correspondentie.

1.11  De ongeldigheid, niet-toepasbaarheid of onwettelijkheid van één van de bepalingen in de overeenkomst, leiden in geen geval tot de ongeldigheid of nietigheid van het gehele contract.

 

 

 

 

Artikel 2 – Werkuren & prestaties

2.2 Het definitieve werkschema wordt opgesteld door het dienstenbedrijf in overleg met de gebruiker, rekening houden met de arbeidsduurgrenzen. Per arbeidsprestatie moet minstens drie uur gewerkt worden

2.3 Indien de gebruiker het werkschema wenst te wijzigen, dient hij zich te gedragen conform artikel 10 van huidige overeenkomst.

 

Artikel 3 – Ter beschikking stellen van materiaal en producten

3.1 Er wordt géén materiaal ter beschikking gesteld door het dienstenbedrijf, onderneming. 

De gebruiker garandeert aan The HouseKeepers dat alle materialen ter beschikking worden gesteld voor de uitvoering van de huishoudelijke taken, hij waarborgt de goede staat en werking van de door hem ter beschikking gestelde hulpmiddelen en materialen.

De gebruiker verbindt zich ertoe informatie aan te bieden over de aanwezige producten. Alle producten moeten voorzien zijn van een geldig etiket.

De werknemer zal aan de opdrachtgever advies verlenen i.v.m. de materialen en producten die hij nodig acht voor de uitoefening van zijn taak en hierbij rekening houden met de efficiëntie, kostprijs en milieu.

3.2 Het materiaal en de eventuele producten moeten effectief ter beschikking staan van de werknemer. Uiteraard dient alles zo ergonomisch mogelijk te zijn en van recente datum. Warm water moet steeds ter beschikking zijn. Indien het materiaal en of de producten ontoegankelijk, onbeschikbaar of in panne zijn en de werknemer hierdoor niet kan werken, zullen de prestaties verschuldigd zijn op dezelfde manier als wanneer zij hadden gerealiseerd kunnen worden. Indien de gebruiker geen cheques afgeeft die overeenstemmen met genoemde prestaties, zullen deze laatste hem dus worden gefactureerd ten belope van een bedrag gelijk aan de terugbetalingswaarde van een dienstencheque voor de erkende ondernemingen per uur van niet-verrichte prestatie.

De gebruiker is bovendien alleen aansprakelijk voor de staat van het materiaal en van de producten die hij ter beschikking stelt van de werknemer.

3.3 De gebruiker moet het bezoek van vertegenwoordigers van de onderneming toelaten op de plaats van uitvoering van de activiteit om laatstgenoemde toe te laten na te gaan of de voorwaarden van huidig contract worden nageleefd.

3.4 Tesamen met het contract, dient men de checklist materialen, producten en veilige werkplek ondertekend terug te sturen.

Artikel 4 – Betalingen

 

4.1 De wijze van aanbieding is verschillend naargelang de gebruiker papieren of elektronische dienstencheques gebruikt.

Indien de gebruiker werkt met elektronische dienstencheques dienen deze aangekocht te worden bij Sodexo, het uitgiftebedrijf dat namen de overheid de cheques beheert. De werknemer registreert zijn prestaties op de dag van de prestatie met behulp van de sodexo app.

In geval van papieren dienstencheques zal de gebruiker na iedere geleverde prestatie de dienstencheques, gelijk aan het aantal gepresteerde uren, waarbij elk begonnen uur volledig wordt vergoed, aan de werknemer bezorgen. Deze dienstencheques dienen ondertekend te zijn door de gebruiker, gedateerd en niet vervallen. Indien de gebruiker niet aanwezig is in de woning op het moment dat de werknemer aanwezig is, zullen de dienstencheques worden klaargelegd op een met de werknemer afgesproken plaats. In elk geval blijft de gebruiker verantwoordelijk voor de betaling met geldige en niet- vervallen dienstencheques (ook in het geval hij niet thuis is op het ogenblik van de betaling).

4.2 Een dienstencheque kan enkel gebruikt worden voor het vergoeden van gepresteerde arbeidstijd. Alle andere kosten (materiaal, vervoer, verzekeringskost BA, onaangekondigde afwezigheden van de gebruiker, …) mogen niet met een dienstencheque betaald worden, maar kunnen door het dienstenbedrijf aan de gebruiker aangerekend worden aan de hand van een aparte facturatie en met BTW.

4.3 De gebruiker verklaart in het bezit te zijn van een aantal niet-vervallen cheques gelijk aan het aantal te presteren uren. De geldigheid van de cheque is afhankelijk van het gewest waarin de gebruiker gedomicilieerd is. Dienstencheques in Vlaanderen zijn één jaar geldig, in Brussel zijn ze acht maanden geldig en in Wallonië zes maanden. In geval van aflevering van vervallen cheques, zijn de cheques ongeldig en moeten nieuwe cheques worden aangeleverd; en dit binnen het jaar te rekenen vanaf de effectieve prestatiedatum.

4.4 De gebruiker wordt ervan in kennis gesteld dat elke beschadigde of vervallen dienstencheque zijn waarde verliest zodat de onderneming desgevallend volkomen gerechtigd is een nieuwe cheque te eisen. Bij gebrek aan afgifte van nieuwe cheques zal de onderneming de gebruiker een bedrag factureren gelijk aan de terugbetalingswaarde van een dienstencheque voor de erkende onderneming per gepresteerd uur.

4.5 De gebruiker verbindt zich ertoe om tijdig voldoende dienstencheques te bestellen voordat zijn voorraad is uitgeput, zodat er steeds cheques ter beschikking zijn om aan de geleverde prestaties te voldoen. Dit zowel voor wat betreft papieren dienstencheques, als wat betreft elektronische dienstencheques.

4.6 Bij niet-betaling van de dienstencheques zal The HouseKeepers de gebruiker schriftelijk aanmanen. Indien na de schriftelijke aanmaning geen betaling volgt, behoudt The HouseKeepers zich het recht om de terugbetalingswaarde van een dienstencheque te rekenen. Deze waarde is gelijk aan de gepresteerde uren vermeningvuldigt met de terugbetalingswaarde van een dienstencheque bij Sodexo op het moment dat de betaling voldaan wordt, vermeerdert met een schadebeding en eventuele intresten (zie artikel 11)

Indien de gebruiker de betaling van de dienstencheques uitstelt tot 12 maanden na de prestatiedatum, kan er niet meer met dienstencheques betaald worden en is hij gehouden om terugbetalingswaarde van de dienstencheque te betalen.

In geval van niet-betaling heeft The HouseKeepers het recht om de dienstverlening onmiddellijk stop te zetten, dit conform de bepalingen in artikel14

Artikel 5 – Bijkomende vergoedingen

 

Het dienstenchequebedrijf behoudt het recht om bijkomende kosten aan te rekenen bovenop de dienstencheques. Deze kosten zijn jaarlijks aanpasbaar en zullen transparant gecommuniceerd worden aan de gebruiker. Deze behoudt dan het recht op de overeenkomst op te zeggen in geval van niet akkoord. Deze kosten kunnen varieren naargelang het gebruikte type dienstencheques. Deze kosten zijn jaarlijks betaalbaar binnen de 14 dagen na ontvangst van de factuur. Bij niet-betaling heeft het dienstenbedrijf het recht de overeenkomst op te zeggen.

Artikel 6 – Niet toegestane activiteiten

6.1 De gebruiker als normaal zorgvuldig persoon verbindt zich ertoe in geen enkel geval de werknemer van het dienstenbedrijf gevaarlijke, ongezonde of onaangepaste taken te laten uitvoeren en andere activiteiten dan thuishulp van huishoudelijke aard te doen verrichten. De gebruiker neemt er uitdrukkelijk kennis van dat dienstencheques enkel kunnen worden gebruikt voor privédoeleinden en dus geen geval in het kader van professionele activiteiten.
wat dus niet wordt toegestaan, zonder dat deze lijst volledig is: het poetsen van een bureau, praktijk, tentoonstellingszaal, commerciële ruimtes, verhuurde kamer of studio, de gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw. De volgende werken worden eveneens verboden, zonder dat deze lijst volledig is: herstelling van een toilet, elektriciteitswerken, behangen en verven, onderhoud van de tuin, kleine herstellingen, babysitten, zorg voor oudere of zieke personen, het bewaken en/of verzorgen van dieren en onderhoud van hun behuizing, buiten poetsen bij regen, sneeuw en koude weersomstandigheden of bij te hoge temperaturen, het beheren of uitvoeren van administratieve taken voor een onderneming, of elke andere activiteit die niet bepaald zou zijn in de opsomming van artikel 1.

Deze opsomming is uiteraard niet exhausatief.

6.2 De gebruiker stemt er uitdrukkelijk mee in dat en garandeert ten opzien van het dienstenbedrijf dat er enkel gepoetst mag worden op het privéadres van de gebruiker( op het domicilie-adres van de gebruiker)

6.3 De gebruiker van het systeem van dienstencheques is gehouden om de procedure en de toepasselijke regelgeving (inclusief de verplichtingen en de verbodsbepalingen) te kennen en te respecteren. Verdere informatie hierover kan de gebruiker raadplegen op de website: www.dienstencheques-vlaanderen.be, www.dienstencheques.brussels.be, www.wallonie-titres-services.be,

Artikel 7 – Hygiëne & veiligheid op de werkplek

7.1 Het dienstenbedrijf is als werkgever in het kader van de dienstencheques verantwoordelijk voor de naleving van de bepalingen van de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en zijn uitvoeringsbesluiten.

7.2 De gebruiker is ertoe gehouden als een normaal zorgvuldige persoon te zorgen dat het werk wordt verricht in behoorlijke omstandigheden met betrekking tot de veiligheid en de gezondheid van de werknemer.

De gebruiker als een normaal zorgvuldige persoon:

  • zorgt ervoor dat de opgelegde taken geen zodanige werkdruk veroorzaken dat zij nefaste gevolgen hebben voor de veiligheid en gezondheid van de werknemer.
  • waarborgt de goede staat en werking van de door hem ter beschikking gestelde hulpmiddelen en materialen en overloopt samen met de werknemer, voor deze zijn activiteit begint, de eventuele gevaren ervan.
  • kan de werknemer niet verplichten om solventen, bijtende producten of niet geëtiketteerde producten te gebruiken.
  • verbindt zich ertoe de werknemer steeds in veilige omstandigheden te werk te stellen. Alle onveilige situaties worden hersteld of afgeschermd (bvb. loszittend stopcontact, stekker waarvan de bedrading bloot ligt, …).
  • verbindt zich ertoe ervoor te zorgen dat er steeds een verbanddoos beschikbaar is voor de werknemer en zal aan de werknemer kenbaar maken waar deze zich bevindt.
  • verbindt zich ertoe de werknemer in hygiënische omstandigheden te laten werken.
  • verbindt zich ertoe de werknemer gebruik te laten maken van zijn sanitaire installaties (toilet, lavabo).
  • geeft op vraag van de erkende onderneming een aantal inlichtingen, die noodzakelijk zijn voor het vrijwaren van een gezonde en hygiënische werkomgeving van de werknemer. Deze inlichtingen kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op de al dan niet aanwezigheid van huisdieren in de woning, enz.
  • maakt met de werknemer duidelijke afspraken over rookgedrag en vermijdt dat de werknemer gehinderd wordt door tabaksrook.
  • moet de erkende onderneming verwittigen bij het optreden van (zeer) besmettelijke ziektes waarbij er besmettingsgevaar is voor de werknemer, van zodra hij kennis heeft van de ziekte, bijvoorbeeld griep, rode hond, windpokken, klierkoorts, hersenvliesontsteking, geelzucht, …
  • De gebruiker die in die omstandigheden prestaties aanvaardt van de werknemer, brengt zijn aansprakelijkheid ten aanzien van laatstgenoemde in het gedrang.
  • moet in geval van ongeval met de werknemer, bij de uitvoering van zijn activiteiten, het dienstbedrijf onmiddellijk verwittigen.
  • moet de onderneming onder meer op de hoogte stellen van de aanwezigheid van gevaarlijke of kwaadaardige en of giftige dieren. De gebruiker moet alle nodige maatregelen treffen om te vermijden dat de werknemer rechtstreeks in contact komt met deze dieren of minstens om het contact met deze te beveiligen.
  • Zorgt ervoor dat de werknemer geen zware meubelen (alleen) dient te verplaatsen. De bepaling van de omschrijving “zwaar meubel” zal gesteld worden in overleg met de kantoorverantwoordelijke.
  • Laat de werknemer in geen geval gevaarlijke, ongezonde of onaangepaste taken uitvoeren, bijvoorbeeld buitenpoetswerk bij regen, sneeuw en koude weersomstandigheden of bij te hoge temperaturen. Kelder, zolders en werk op hoogte kunnen eveneens zorgen voor gevaar.

Ingeval van terugkerende slechte hygiënische omstandigheden en terugkerende veiligheidsproblemen (dit wil zeggen aanhoudend, ondanks de verzending door de onderneming van een schriftelijke verwittiging per aangetekende brief) is de onderneming gerechtigd de uitvoering van haar contractuele verbintenissen op te schorten zonder voorafgaande kennisgeving totdat de gebruiker heeft verholpen aan het gebrek aan hygiëne. De gebruiker zal bovendien een vergoeding verschuldigd zijn gelijk aan de  terugbetalingswaarde van een dienstencheque voor de erkende onderneming voor elk uur van prestaties dat daardoor niet of niet volledig kan worden gepresteerd.

In geval van onmiddellijk gevaar mag de werknemer de arbeidsplaats verlaten.

Artikel 8 – Algemene afspraken

8.1 Roken: zowel de gebruiker als de werknemer verbinden zich ertoe niet te roken in de ruimtes waar de werknemer werkzaam is, indien dit stoort voor zowel gebruiker als werknemer.

8.2 Rustperiodes: per 4 uur is een rustperiode voorzien van 10minuten (betaald), waarbij de werknemer de mogelijkheid krijgt om iets te drinken of een sigaret te roken; bij opdrachten van meer dan 4uur heeft de werknemer de mogelijkheid een extra pauze van maximaal 1uur (onbetaald) in te lassen.

8.3 De werknemer van het dienstenbedrijf mag geen geschenken of giften aanvaarden.

8.4 De werknemer van het dienstenbedrijf mag niet bellen tijdens de werkuren, tenzij noodzakelijk voor de dienst. Hiervoor mag gebruik worden gemaakt van het telefoontoestel van de gebruiker. In uitzonderlijke gevallen kan de werknemer van het dienstenbedrijf de toestemming krijgen om te bellen en zijn / haar GSM aan te zetten.

8.5 De werknemer mag nooit sleutels worden overhandigd van de woning of van de verblijfplaats waarin hij moet werken tenzij hij uitdrukkelijk en schriftelijk de toelating heeft verkregen van de gebruiker om te beschikken over deze sleutels. De onderneming is in geen geval aansprakelijk voor de teruggave van de sleutels noch voor het gebruik dat ervan zou worden gemaakt door de werknemer of enige andere persoon. De werknemer van het dienstenbedrijf bewaart de huissleutel van de gebruiker enkel wanneer de gebruiker daartoe de schriftelijke toelating geeft en de verantwoordelijke van het dienstenbedrijf heeft gewaarschuwd.

De werknemer van het dienstenbedrijf staat onder het hiërarchische gezag van het dienstenbedrijf. Bij problemen contacteert de gebruiker het dienstenbedrijf die de klacht zal onderzoeken.

Artikel 9 – Non-discriminatie

Het dienstenbedrijf biedt de gebruiker een kwaliteitsdienstverlening aan, die het respect voor de menswaardigheid, de persoonlijke levenssfeer, de ideologische, filosofische of godsdienstige overtuigingen, het klachtenrecht, de informatie aan en de inspraak van de gebruiker waarborgt, en die rekening houdt met de sociale leefsituatie van de gebruiker.

Ten opzichte van de gebruikers wordt er geen onderscheid gemaakt op grond van geslacht, etnische afkomst, handicap, seksuele geaardheid, filosofische of godsdienstige overtuiging en leeftijd bij het aanbieden en het toegankelijk stellen van de dienstverlening.

De gebruiker mag ten opzichte van de werknemers geen onderscheid maken op grond van geslacht, etnische afkomst, handicap, seksuele geaardheid, filosofische of godsdienstige overtuiging en leeftijd. Bij niet-naleving van deze bepaling wordt de thuishulp stopgezet. (Zie de wet van 25 februari 2003 ter bestrijding van discriminatie en tot wijziging van de wet van 15 februari 1993 tot oprichting van een Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding.)

Artikel 10 – Afwezigheid werknemer van het dienstenbedrijf

Het dienstenbedrijf zorgt voor een kwalitatieve uitvoering door competente medewerkers volgens het afgesproken schema. Het dienstenbedrijf brengt zo spoedig mogelijk vooraf de gebruiker op de hoogte van eventuele wijzigingen in het werkschema.

Bij een onvoorziene omstandigheid (bvb. Ziekte, verlof wegens overmacht of omstandigheidverlof van de werknemer van het dienstenbedrijf…) wordt de gebruiker zo snel mogelijk gewaarschuwd door het dienstenbedrijf.

Het dienstenbedrijf zal alles in het werk stellen om te voorzien in vervanging, maar de vervanging kan niet worden gegarandeerd. Bij vervanging kunnen zich wijzigingen voordoen in werkuren en/of datum.

Deze vervanging is evenwel niet gegarandeerd zodat de gebruiker geen vergoeding kan eisen indien de werknemer niet kan vervangen worden of indien het uurrooster van de vervanger verschilt van het rooster dat werd overeengekomen tussen partijen.

 

Artikel 11 – Afwezigheid gebruiker

 

11.1 Onverwachte bijsturing aan het werkschema en vakantieperiodes moeten minstens 14 dagen op voorhand aan het dienstenbedrijf schriftelijk gemeld worden. Indien de werknemer de voorziene taken niet kan uitvoeren ingevolge nalatigheid van de gebruiker(vb geen toegang tot de woning verschaffen), verbindt de gebruiker zich ertoe om per gepland werkuur een vergoeding verschuldigd te  zijn aan de onderneming gelijk aan de terugbetalingswaarde van een dienstencheque voor de erkende onderneming voor elk uur van prestaties dat daardoor niet of niet volledig kan worden gepresteerd. Deze vergoeding mag niet vereffend worden door middel van  dienstencheques.

11.2 De gebruiker heeft het recht om 6 poetsbeurten per jaar de dienstverlening te annuleren. De daaropvolgende weken kunnen ook in rekening gebracht worden aan het geplande aantal uren maal de terugbetalingswaarde van een dienstencheque aan een erkende onderneming. In uitzonderlijke omstandigheden kan overmacht worden ingediend. Indien mogelijk wordt de overmacht gestaafd. Deze vergoeding mag niet vereffend worden door middel van  dienstencheques.

11.3 Buiten de gevallen waar het uitdrukkelijk is toegelaten door huidige overeenkomst, wordt beschouwd dat de gebruiker die weigert dat de werknemer zijn diensten levert, de betrokken prestaties onregelmatig annuleert. Deze prestaties zullen dan gefactureerd worden aan de gebruiker ten belope van de terugbetalingswaarde van een dienstencheque voor de onderneming per geweigerd uur van prestatie. Deze vergoeding mag niet vereffend worden door middel van dienstencheques.

Artikel 12 – Wanbetaling

12.1 Verschuldigde achterstallige dienstencheques dienen uiterlijk binnen één 14 dagen na de geleverde prestaties in het bezit te zijn van het dienstenbedrijf. Indien de gebruiker hieraan niet voldoet, wordt een factuur /debetnota opgemaakt aan terugbetalingswaarde van een dienstencheque per gepresteerd uur, meer bepaald het bedrag gelijk aan de terugbetalingswaarde van een dienstencheque voor de erkende onderneming per gepresteerd uur. De aldus uitgevaardigde facturen zijn contant betaalbaar.

12.2 In geval van onvolledige of laattijdige betaling van de factuur op de vervaldag zal van rechtswege en zonder ingebrekestelling het factuurbedrag vermeerderd worden met de wettelijke interesten alsook met een forfaitaire schadevergoeding van 10% met een minimum van €25. Tevens zal de gebruiker gehouden zijn tot betaling van alle incassokosten – zowel de buitengerechtelijke als de gerechtelijke – waartoe de invordering van een onbetaald factuur aanleiding kan geven. De buitengerechtelijke incassokosten ter inschakeling van een derde buiten gerechtelijke procedure om, worden forfaitaire vastgesteld op een bedrag gelijk aan 10% van het factuurbedrag, met een minimum van €125 onverminderd de aanrekening van administratieve kosten zoals hiervoor aangeduid. Alle betalingen worden eerst geïmputeerd op kosten en interesten, nadien op het factuurbedrag.

12.3 In geval van bewezen ernstige tekortkoming van het dienstenbedrijf aangaande haar verbintenissen, is een vergoeding naar gemeen recht verschuldigd ten belope van de factuurwaarde van de geleverde diensten tot een maximum van €125.

12.4 In geval van niet of slechts gedeeltelijke betaling behoudt het dienstenbedrijf zicht het recht voor om verdere uitvoering van de bestaande overeenkomst op te schorten totdat volledige betaling van de openstaande sommen integraal werd ontvangen.

Artikel 13 – Klachten

De gebruiker heeft het recht om prestaties te betwisten per aangetekend schrijven en dit binnen 8 dagen na datum van uitvoering. Indien er geen aangetekende betwisting van prestaties plaatsvind, worden deze als gepresteerd aanzien en verklaart de gebruiker zich akkoord met de genoteerde prestaties. De gebruiker zal dan ook overgaan tot vergoeding zoals beschreven in artikel 4.

Klachten die toekomen na deze termijn, worden niet meer behandeld.

Indien de gebruiker met elektronische dienstencheques werkt, zal de gebruiker van Sodexo een mailbericht ontvangen waaruit de geleverde prestaties blijkt, deze zal na 5 dagen automatisch gevalideerd worden. Zo de prestatie niet wordt betwist, wordt deze automatisch bevestigd, worden de cheques ingehouden van de elektronische portefeuille en ontvangt de gebruiker hier een nieuw mailbericht van.

Artikel 14 – Verlies, diefstal en aansprakelijkheid voor huissleutels.

 

14.1 De gebruiker dient steeds de nodige voorzichtigheid in acht te nemen wat betreft geld en waardevolle zaken. Het dienstenbedrijf kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor bedragen of waardevolle zaken die mogelijk toevertrouwd werden aan de werknemer.

 

14.2 Bij vermoeden van diefstal door de werknemer dient de gebruiker steeds de verantwoordelijke van het dienstenbedrijf te verwittigen.

14.3 Bij diefstal door de werknemer dient de gebruiker onmiddellijk aangifte te doen bij de politiediensten om een PV te laten opmaken.

14.4 Om misverstanden te vermijden, als de gebruiker wenst dat de werknemer in het bezit is van de huissleutel of code, moet hij hiervoor schriftelijk toestemming geven (The HouseKeepers bewaart een kopie) en aanvaardt hij hiermee ook alle aansprakelijkheid voor verlies.

In geval van stilzwijgende toestemming, is er sprake van bewaargeving. De teruggave verplichting geschiedt overeenkomstig de regels van het gemeen recht.

14.5 Eventuele klachten kan de gebruiker steeds melden aan de verantwoordelijke van het dienstenbedrijf die de zaak zal onderzoeken.

Hoewel het dienstenbedrijf instaat voor een degelijke screening van de werknemers van het dienstenbedrijf, is het niet aansprakelijk voor gebeurlijke gevallen diefstal of verlies.

 

 

 

Artikel 15 – Verzekeringen

15.1 Het dienstenbedrijf staat, in het kader van de arbeidsongevallenverzekering, in voor de wettelijk verschuldigde vergoedingen ingeval de werknemer van het dienstenbedrijf het slachtoffer zou zijn van een arbeidsongeval of van een ongeval op weg van en naar het werk.

15.2 Het dienstenbedrijf weigert elke aansprakelijkheid voor materiële en /of lichamelijke schade veroorzaakt door een rechtmatige handeling die de werknemer zou kunnen veroorzaken aan de gebruiker.

15.3 Het dienstenbedrijf is verzekerd voor materiële schade, toegebracht aan de gebruiker door een onrechtmatige handeling. Deze verzekering voorziet een franchise van  € 600,- per schadegeval. Deze vrijstelling is ten laste van de gebruiker.

15.4 Uitzonderlijk kostbare zaken dienen door de gebruiker buiten het bereik gehouden te worden. Het dienstenbedrijf en de werknemer aanvaarden geen opdracht voor de reiniging of het onderhoud van deze zaken in het kader van dienstencheques en zijn hier evenmin voor verzekerd.

15.5 Elk schadegeval moet binnen 48u na voorval aangegeven worden aan het dienstenbedrijf per mail of per aangetekend schrijven. Het dienstenbedrijf aanvaard geen schadegevallen die laattijdig worden ingediend.

15.6 De terugbetaling kan enkel gebeuren na aanvaarding door de verzekeringsmaatschappij. Bovendien houdt de verzekeringsmaatschappij rekening met de vetusiteit.

 

15.7 Indien de gebruiker een familiale verzekering heeft afgesloten, dient deze bovendien zijn/haar verzekeraar in te lichten over het feit dat hij/zij gebruik maakt van een werknemer via het systeem van de dienstencheques.

15.8 Eventuele schade die toegebracht werd door de fout of nalatigheid van een werknemer van het dienstenbedrijf, ontslaat de gebruiker niet van zijn verplichting tot het betalen van de geleverde prestaties.

 

Artikel 16 – Duur van de overeenkomst / Opzeg

16.1 Deze overeenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur

16.2 Deze overeenkomst is steeds door beide partijen opzegbaar. Zowel de gebruiker als het dienstenbedrijf kunnen met een aangetekend schrijven de overeenkomst opzeggen.

16.3 De opzegtermijn, 1 kalendermaand, begint te lopen vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzeg werd gegeven. Tijdens de opzegperiode kan de gebruiker geen afwezigheid opnemen.

16.4 Ingeval van niet naleving van de vooropzeg zal de gebruiker de onderneming als schadevergoeding een dienstencheque moeten overmaken per niet gepresteerd uur tijdens deze periode bij gebreke waaraan de onderneming de terugbetalingswaarde van een dienstencheque per niet gepresteerd uur kan factureren.

16.5 Indien de gebruiker zijn contractuele verbintenissen niet uitvoert, ongeacht welke waarbij de niet naleving van één enkele verbintenis voldoende is, is de onderneming gerechtigd zonder daarvoor een beroep te moeten doen op de rechter om het contract te verbreken ten laste van de gebruiker. De gebruiker zal dan een verbrekingsvergoeding verschuldigd zijn gelijk aan de overeengekomen prestaties voor de maand volgend op die waarin de verbreking is gebeurd ten belope van de terugbetalingswaarde van een dienstencheque voor de onderneming met een minimum van €150,-

16.6 The HouseKeepers heeft het recht om haar deel van de verbintenissen opgenomen in de overeenkomst op te schorten in volgende gevallen:

  • Indien de gebruiker nalaat tijdig zijn dienstencheques te betalen, heeft The HouseKeepers het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten tot de gebruiker aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan. De onderneming kan in dit geval niet meer garanderen dat dezelfde werknemer als voordien zal worden toegekend bij heropstart van de diensten.
  • Indien er in de woning van de gebruiker aanhoudende onhygiënische of onveilige omstandigheden zich voordoen, heeft The HouseKeepers het recht om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten totdat het probleem werd verholpen. Ook in dit geval is het niet gegarandeerd dat dezelfde werknemer als voordien wordt toegewezen bij heropstart.

16.7 The HouseKeepers heeft het recht om de overeenkomst met de gebruiker stop te zetten zonder inachtneming van enige opzegtermijn of opzegvergoeding, in geval van wanprestatie, en in het geval van manifest niet betalen van de dienstencheques, of in het geval van niet-betaling van bijkomende kosten.

16.8 In de volgende gevallen wordt deze overeenkomst van rechtswege ontbonden zonder dat partijen een vergoeding verschuldigd zijn.

  1. indien de erkenning van het dienstenbedrijf in het kader van de dienstencheques wordt geschorst of ingetrokken;
  2. wanneer er geen dienstencheques meer worden uitgegeven en de gebruiker er geen meer bezit.
  3. overlijden van de gebruiker

Artikel 17 – Wijzigingen aan de overeenkomst

 

The HouseKeepers houdt zich het recht om zijn algemene voorwaarden op elk moment te wijzigingen. In geval van eenzijdige wijziging zullen deze aan de gebruiker worden meegedeeld via e-mail of per post indien er geen mail adres van de klant bekend is. De gebruiker heeft een termijn van 30 dagen om zijn betwisting schriftelijk mee te delen. In geval van afwezigheid van betwisting, treden de gewijzigde voorwaarden in werking 30 dagen na de kennisgeving.

Artikel 18 – Verwerking en bescherming persoonsgegevens

18.1 The HouseKeepers verzamelt en verwerkt de persoons/bedrijfsgegevens die van de gebruiker ontvangen worden met het oog op de uitvoering van de overeenkomst, het klantenbeheer, de aankopen, de boekhouding en directe marketingactiviteiten. In dit artikel wordt de gebruiker aangeduid als de “verwerkingsverantwoordelijke” en The HouseKeepers als de “verwerker “. De verwerking van persoonsgegevens gebeurt steeds in overeenstemming met de geldende Belgische en Europese privacy reglementering, waaronder de verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (de ‘AVG’ of de ‘GDPR’). The HouseKeepers garandeert dat zij alle passende technische en organisatorische maatregelen getroffen hebben opdat de verwerking van de persoonsgegevens voldoet aan de geldende GDPR wetgeving.

18.2 Onder “persoonsgegevens” wordt in het kader van deze overeenkomst begrepen: identificatie- en contactgegevens (naam, voornaam, e-mailadres, telefoonnummer, adres) betalingsgegevens en IP-adres) eventueel contactgegevens van een contactpersoon (naam, voornaam, telefoonnummer, GSM-nummer), voorkeursdagen, kennismaking, rokers, huisdieren, inschrijving bij andere kantoren, dienstencheques, aandachtspunten De rechtsgronden zijn de uitvoering van de overeenkomst, het vervullen van wettelijke en reglementaire verplichtingen en/of het gerechtvaardigd belang, het aanbieden van diensten en producten binnen The HouseKeepers ,marketing doeleinden, nieuwsbrieven, informatie e-mails en online aanbiedingen. Bij ontvangst van dergelijke e-mails, heeft de gebruiker ten allen tijde de mogelijkheid om zijn toestemming hieromtrent in te trekken, of zijn voorkeuren te wijzigen, door een e-mail te sturen naar hr@thehousekeepers.be. The HouseKeepers deelt voor het overige de gegevens uitsluitend aan derden en alleen als dit nodig is voor de uitvoering van onze overeenkomst met de gebruiker of om te voldoen aan een wettelijke verplichting.
The HouseKeepers bewaart de persoonsgegevens niet langer dan strikt nodig is om de doelen te realiseren waarvoor de gegevens worden verzameld. De Verwerker zorgt ervoor dat zijn werknemers die de persoonsgegevens verwerken, gebonden zijn aan een geheimhoudingsplicht voor alle gegevens die in het kader van het contract worden verwerkt. De geheimhoudingsplicht blijft bestaan na beëindiging van het contract. Indien de verwerker een verzoek of een bevel van een Belgische of buitenlandse toezichthouder ontvangt om (inzage in) persoonsgegevens of daarmee verwante gegevens te verschaffen, zal de verwerkingsverantwoordelijke de klant onverwijld informeren. Bij de behandeling van het verzoek of bevel zal de verwerker alle redelijke verzoeken van de gebruiker in acht nemen (waaronder de instructie om de behandeling van het verzoek of bevel geheel of gedeeltelijk aan de gebruiker over te laten) en alle redelijkerwijs benodigde medewerking verlenen. In het geval er sprake is van een verplichting van een overheid tot geheimhouding van een verzoek of bevel zal de Verwerker trachten zo veel mogelijk in het belang van de gebruiker te handelen.
De gebruiker heeft het recht om zijn persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Daarnaast heeft de gebruiker het recht om de eventuele toestemming voor de gegevensverwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen de verwerking van zijn persoonsgegevens door The HouseKeepers en heeft de gebruiker het recht op gegevensoverdraagbaarheid. Dat betekent dat de gebruiker bij The HouseKeepers een verzoek kan indienen om de persoonsgegevens waarover The HouseKeepers beschikt in een computerbestand naar de gebruiker of een ander, door de gebruiker genoemde organisatie, te sturen. Een verzoek tot inzage, correctie, verwijdering, gegevensoverdraging van zijn persoonsgegevens of verzoek tot intrekking van uw toestemming of bezwaar op de verwerking van zijn persoonsgegevens, dient de gebruiker te sturen naar hr@thehousekeepers.be. Rekening houdend met de aard van de verwerking, en voor zover als mogelijk, verleent The HouseKeepers bijstand aan de gebruiker door middel van passende technische en organisatorische middelen bij het vervullen van diens plicht om verzoeken om uitoefening van de hierboven vermelde vastgestelde rechten van de gebruiker te beantwoorden.
Na afloop van de verwerkingsdiensten en in ieder geval bij de beëindiging van de overeenkomst(en) met de gebruiker, op welke wijze dan ook, zullen, naargelang van de keuze van de gebruiker, alle persoonsgegevens worden gewist of worden terugbezorgd aan de gebruiker, en zullen bestaande kopieën worden verwijderd, tenzij opslag van de persoonsgegevens Unierechtelijk of naar Belgisch recht verplicht is.

Artikel 19 – Camera’s

 

(wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, BS 31 mei 2007)- Gelet op CAO nr. 68 en de camerawetten met het oog op het recht van werknemers op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer, is de gebruiker ertoe gehouden het dienstenbedrijf op voorhand te informeren m.b.t. de aanwezigheid van camera’s binnen of buiten de woonplaats. De gebruiker zal hiervoor een inlichtingendocument invullen en terugbezorgen aan het dienstenbedrijf voorafgaand aan de tewerkstelling van dienstencheques werknemers. Verborgen camera’s in de woning van de gebruiker zijn in ieder geval strikt verboden.

Artikel 20 – Geschillen

Huidig contract en alle verbintenissen die eruit voortvloeien worden beheerst door het Belgisch recht.

In geval van enige betwisting omtrent de overeenkomst, de voorwaarden of een niet in onderhavige voorwaarden voorziene situatie zijn de Rechtbanken van het gerechtelijke arrondissement bevoegd, alwaar de maatschappelijke zetel van het dienstenbedrijf gelegen is.

Artikel 21 – Stilzwijgende aanvaarding

Elke gebruiker die prestaties aanvaardt van de werknemers van The HouseKeepers, wordt geacht alle bedingen van dit contract uitdrukkelijk en onherroepelijk te hebben aanvaard.

Artikel 22 – Nietigheid

De eventuele clausules van huidig contract die met een nietigheid zouden behept zijn heeft niet de nietigheid van het volledig contract tot gevolg.